پنج ویژگی تایید شده PS5 و پنج ویژگی که امیدواریم داشته باشد

مهدی طاهر
تعداد بازدید: 326
تاریخ : ۱۴۰۱/۰۲/۰۱

کنسول PS5 یکی از مورد انتظارترین وقایع سال ۲۰۲۰ به‌شمار می‌آید، زیرا این کنسول قرار است تا جا پای کنسول موفق پلی‌استیشن 4 بگذارد. دستگاهی که توانست در اواخر نسل هشتم کنسول‌های دیگر مانند ایکس باکس وان و نینتندو سوییچ را در زمینه فروش کاملا شکست دهد، بنابراین انتظارات از این کنسول به‌میزان قابل توجهی بالا است. و با توجه به همین موضوعات پیش‌بینی شده است که سونی در نسل نهم قصد خواهد داشت تا قوی‌ترین کنسول ممکن را وارد بازار کند و به حکومت خود به عنوان موفق‌ترین برند کنسول‌های بازی ادامه دهد. در هر صورت این کنسول در تعطیلات سال نو ۲۰۲۰ به بازار خواهد آمد و تا آن زمان تنها کاری که می‌توان کرد مرور اخبار و شایعات مختلف خواهد بود.

با این تفاسیر و پیش‌رو بودن انتشار کنسول PS5، اخبار و شایعات زیادی در مورد این کنسول مطرح شده است. در این مطلب قصد داریم تا مطالب کذب و خلاف واقعیت را از اطلاعات حقیقی و منطقی جدا سازی کنیم، به‌صورتی که در ادامه ما به پنج ویژگی تایید شده و رسمی خواهیم پرداخت اما در کنار این مبحث به پنج ویژگی دیگر که مخاطبان امیدوار هستند در این کنسول وجود داشته باشد نیز خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید.

موتور لرزشی هوشمند (تایید شده)

در ابتدا باید گفت که کنترلر پلی‌استیشن 5 از پورت USB-C برای شارژ باطری‌های کنترلر استفاده خواهد کرد و این پورت قرار است تا جایگزین پورت Micro USB شود که سالیان سال است در کنترلرهای سونی به‌چشم می‌خورد. استفاده از این پورت به این معنا است که باطری‌ها با سرعت به مراتب بیشتری شارژ خواهند شد و دیگر، بازیکنان در حین انجام بازی‌های مختلف مجبور نیستند سیمی را به مدت طولانی به کنترلرهای خود متصل کنند که این یک پیشرفت محسوس محسوب می‌شود.

باید گفت که تا به امروز اطلاعات گسترده‌ای درمورد کنترلر پلی‌استیشن 5 منتشر نشده است، اما ما می‌دانیم که این کنترلر جدید از قابلیت موتورهای لرزاننده هوشمند استفاده خواهد کرد، و قرار است که این موتورها جایگزین موتورهای ویبره قدیمی که به‌اصطلاح به آن‌ها رامبل نیز گفته می‌شود بشوند. این قابلیت باعث می‌شود که بازیکنان در حین انجام عناوین مختلف و برخورد با سطوح و سلاح‌های متفاوت احساسی منحصر به‌فرد و نزدیک به حس واقعی آن سطوح و اجسام را در دستان خود احساس کنند. تنها می‌توانید تصور کنید که عناوین رانندگی و تیراندازی با استفاده از این تکنولوژی چه احساس بهتر و نزدیک به واقعیتی خواهند داشت.

منوی اصلی و صفحه خانگی متنوع همراه با دسترسی آسان (مورد انتظار)

یک رابط کاربری ساده شاید برای برخی افراد قابل قبول باشد، اما باید این موضوع را درنظر داشت که در سمتی دیگر مایکروسافت چندین سال است که به‌صورت مرتب رابط کاربری خود را تغییر می‌دهد و بروزرسانی می‌کند، و این درحالی است که همچنین اتفاقی برای کنسول‌های سونی رخ نداده است. پلی‌استیشن ممکن است تا رقابت میان فروش کنسول‌ها را برنده شده باشد اما این رقابت به‌شدت نزدیک بوده است، به‌صورتی که رابط کاربری کنسول ایکس باکس وان بسیار پیشرفته‌تر از پلی‌استیشن 4 به‌شمار می‌آید و  به کاربران این اجازه را می‌دهد تا چندین عمل را با هم انجام دهند، ویژگی که در کنسول سونی به‌چشم نمی‌آید. این سیاست در رابط کاربری ساده و بدون آلایش در کنسول‌های سونی باید تغییر کند و بروزرسانی شود، و این‌طور که مشخص است سونی برای پلی‌استیشن 5 برنامه‌های مختلفی دارد و باید امیدوار باشیم که طراحی یک رابط کاربری بهینه نیز یکی از آن‌ها به‌شمار می‌آید.

پشتیبانی از وضوح تصویر 8K (تایید شده)

وضوح تصویر 8K یک پیشرفت قابل توجه در زمینه کیفیت تصاویر نسبت به وضوح تصویر 4K به حساب می‌آید. به‌صورتی که میزان تراکم پیکسل‌ها در قیاس با وضوح تصویر 4K چهار برابر بیشتر است. و این موضوع به این معناست که تصاویر چهار برابر شفاف‌تر خواهند بود، البته این موضوع مشخص نیست که آیا بازی‌ها در پلی‌استیشن 5 در وضوح تصویر 8K به‌صورت حقیقی اجرا خواهند شد و یا تنها تصاویر با این وضوح استریم می‌شوند. اما در هر صورت وجود قابلیت وضوح تصویر 8K در این کنسول یک شاخصه مهم به‌شمار می‌آید.

انتشار نسخه جدیدی از هدست پلی‌استیشن وی‌آر در زمان انتشار پلی‌استیشن 5 (مورد انتظار)

با درنظر گرفتن موفقیت گسترده هدست واقعیت مجازی سونی که پلی‌استیشن وی‌آر نام داشت، مخاطبان سعی دارند تا تمامی اخبار ممکن را در رابطه با نسخه جدیدی از این هدست دنبال کنند. با به میان آمدن شایعات عرضه نسخه جدیدی از این هدست همزمان با تاریخ انتشار PS5، تمامی زمینه‌ها برای امیدواری مخاطبان بازی‌های واقعیت مجازی مهیا شده است. عرضه این هدست برای کنسول نسل نهمی سونی می‌تواند پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را در زمینه جلوه‌های بصری این بازی‌ها به وجود آورد به‌صورتی که دیگر بازیکنان در حین تجربه عناوین، متوجه پیکسل‌های قابل ملاحظه روی صفحه نشوند. اگرچه نسخه اولیه این هدست توانست دست‌آوردهای زیادی را بدست آورد اما قاعدتا این پلتفرم‌ نتوانست خود را به عنوان یک جایگزین برای کنسول‌های حاضر معرفی کند.

استفاده از حافظه SSD برای بهبود زمان بارگذاری (تایید شده)

یک حافظه SSD نوعی از ابزار ذخیره سازی است که دارای موتور فیزیکی و قطعات قابل حرکت نیست. بر همین اساس این حافظه می‌تواند تا مدت زمان بسیار کمی فایل‌های موردنظر را بخواند و یا ویرایش کند، که به این معنا است که زمان نصب و آماده سازی بازی‌ها با استفاده از این حافظه بسیار کوتاه خواهند بود. می‌توانید تصور کنید که درحال تجربه یک بازی عظیم و گسترده هستید اما زمان بارگذاری مراحل این بازی تا مقدار زیادی کم خواهد بود یا حتی احساس نشود. این ایده به زودی و با ورود کنسول‌های نسل نهمی به اجرا گذاشته خواهد شد، اگرچه که این ویژگی سال‌هاست که در پلتفرم رایانه‌های شخصی وجود دارد اما تا به حال در عرصه کنسول‌های بازی شاهد ورود این تکنولوژی نبوده‌ایم.

قیمت بصرفه و مناسب (مورد انتظار)

برای آن دسته از مخاطبانی که حتی چندین دلار نیز برایشان اهمیت دارد، پلی‌استیشن 5 قیمت بالایی خواهد داشت. اما امید ما بر این است که سونی تصمیم گیرد تا قیمتی منطقی برای کنسول نهمی خود درنظر بگیرد. براساس سایت USgamers کنسول پلی‌استیشن 4 در زمان انتشار خود در سال ۲۰۱۴ قیمتی برابر با ۴۰۰ دلار داشت اما دو سال بعد و با عرضه نسخه‌ای کوچک‌تر در سال ۲۰۱۶ قیمت این کنسول تا ۳۰۰ دلار کاهش پیدا کرد، تا زمانی‌که نسخه قوی‌تر این کنسول پلی‌استیشن به نام پلی‌استیشن 4 پرو وارد بازار شد و قیمتی برابر با ۴۰۰ دلار داشت. برهمین اساس اگر بخواهیم حدسی بزنیم می‌توانیم بگوییم که پلی‌استیشن 5 در زمان انتشار قیمتی در حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ دلار خواهد داشت.

قابلیت Backward Compatibility (تایید شده)

براساس سایت wired به‌خاطر مشترک بودن معماری سیستم عامل کنسول پلی‌استیشن 5 با پلی‌استیشن 4، این کنسول قادر خواهد بود تا عناوین نسل گذشته را نیز به‌راحتی اجرا کند. این خبر می‌تواند یک ویژگی بسیار خوب برای کنسول سونی محسوب شود زیرا در نسل گذشته هیچ‌کدام از عناوین پلی‌استیشن 3 روی کنسول پلی‌استیشن 4 قابل اجرا نبودند.

عناوین انحصاری بیشتر (مورد انتظار)

ما در طول مدت‌ زمان کنسول‌های نسل هشتم شاهد عملکرد بدون نقص سونی در زمینه عرضه عناوین انحصاری برای این کنسول بودیم، و شاید بتوان یکی از دلایل اصلی موفقیت این کنسول نسبت به دیگر پلتفرم‌ها را این موضوع به‌حساب آورد. به‌صورتی که در زمان هفت ساله فعالیت کنسول پلی‌استیشن 4 بازی‌های شاخص و بزرگی نظیر  Horizon Zero Dawn, God of War, Uncharted 4: A Thief's End, Bloodborne, Spider-Man, Persona 5 و غیره برای این کنسول عرضه شد. همین موضوع باعث شده است تا انتظارات مخاطبان کنسول سونی برای عناوین انحصاری نسل آینده این کنسول بیشتر شود.

قابلیت رهگیری پرتو (تایید شده)

تکنولوژی رهگیری پرتو به‌نوعی آینده صنعت بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود. معمولا در مقایسه‌ها این قابلیت را با ویژگی HDR مقایسه می‌کنند و بیان می‌شود که سیستم سخت‌افزاری مورد نیاز برای انجام هردو عمل یکی است که به‌هیج وجه این‌گونه نیست. در واقع رهگیری پرتو تکنولوژی است که از تصاویر به‌عمل آمده در HDR برای تعیین موقعیت حقیقی نورپردازی استفاده می‌کند و موقعیت حقیقی نور را در فضا مشخص می‌سازد. همین موضوع باعث می‌شود تا تصاویری که بوسیله این تکنولوژی تولید می‌شوند شباهت‌های زیادی به واقعیت داشته باشند. این تکنولوژی باعث می‌شود تا بازتاب‌ها و شکست نور در سطوح مختلف عملکرد حقیقی داشته باشد و همچنین عملکرد سایه‌ها نیز با بهبود قابل توجهی همراه می‌شود. کنسول PS5 قرار است این تکنولوژی را به‌صورت تمام و کمال در نسل نهم به نمایش بگذارد.

بازسازی عناوین خاطره‌انگیز (مورد انتظار)

عناوین شاخصی نظیر بازی Bloodborne هنوز و با گذشت سال‌ها از عرضه خود جلوه‌های بصری تاثیرگذاری دارند و همین موضوع باعث می‌شود تا مخاطبان کنجکاو شوند تا مشاهده کنند این‌گونه عناوین با در نظر گرفتن قدرت کنسول پلی‌استیشن 5 به چه صورتی در خواهند آمد. با در نظر گرفتن میزان محبوبیت عناوین بازسازی شده در سالیان اخیر، امید می‌رود تا پلی‌استیشن 5 نیز همانند نسل گذشته ارائه دهنده عناوین بی‌شماری به‌صورت بازسازی باشد. اگر سونی بتواند همان تمرکز و سرمایه‌ای را که برای پروژه بازی The Last of Us Remastered فراهم آورد برای دیگر عناوین شاخص نسل‌های گذشته نیز مهیا کند، می‌توانیم انتظار بازگشت بازی‌های خاطره انگیز زیادی را داشته باشیم.

لورم ایپسوم یا طرح‌نما (به انگلیسی: Lorem ipsum) به متنی آزمایشی و بی‌معنی در

اولین نظر را شما بنویسید

ثبت نظر


پیشنهاد سردبیر در گروه

سبد خرید شما

مشاهده صورت حساب